„This is not happening”- to pierwsza myśl, gdy zobaczyłam swoją spakowaną walizkę jadącą w czeluści samolotu na Lublinku. Po ponad 10 miesiącach syzyfowej pracy polegającej na zbieraniu dokumentów, podpisów, pełnomocnictw, pisaniu planów rozwoju szkoły dotarło do mnie, że jednak ten biurokratyczny maraton będzie miał swoje realne przełożenie na wyjazd. 

Odkąd okazało się, że spędzę dwa tygodnie w Irlandii, czekałam aż je zobaczę. Cliffs of Moher to jedno z tych miejsc, które kojarzą się z Irlandią każdemu. Powstały 319 milionów lat temu. Zbudowane są ze skał wapiennych poprzecinanych równoległymi szczelinami, które powstały w skutek działania wody wymywającej z ich struktury wapień. 

Klify wystają z Atlantyku na wysokość do 214 metrów. Rozciągają się na odcinku około 8 km. Ich widok zapiera dech w piersiach, dlatego co roku ponad milion turystów przyjeżdża je obejrzeć.

Zakończył się pierwszy tydzień mojej nauki w CEC. Nadszedł weekend, który wykorzystałam na zwiedzanie jednych z najpiękniejszych zakątków Irlandii.

Dwie godziny jazdy autobusem od Cork znajduje się miejscowość Kilkenny, a w niej wspaniały zamek. Położony na brzegu rzeki Nore, jest jednym z najsłynniejszych zamków w Irlandii.

Wydarzenia, do jakich doszło w Hiszpanii 17 sierpnia, wstrząsnęły całym światem.

W szkole CEC uczy się wielu Hiszpanów. Część z nich mieszka w Barcelonie. Zdenerwowani próbowali dzwonić do najbliższych. Ci, którzy nie mogli się dodzwonić, przeżywali horror. Reszta z nas trwała przy nich z przerażeniem. Nie potrafiliśmy im pomóc.

Na szczęście nikt z bliskich naszych hiszpańskich kolegów nie ucierpiał w zamachach.

Pierwszego dnia kursu szkoła CEC zaproponowała swoim uczniom zwiedzanie Cork. Nauczyciele oprowadzali grupy uczniow po centrum opowiadając o szczególnych miejscach, które warto zobaczyć oraz udzielając praktycznych wskazówek organizacyjnych (gdzie robić zakupy, gdzie spróbować irlandzkiej kuchni).

14 sierpnia rozpoczęłam dwutygodniowy kurs języka angielskiego w CEC (Cork English College).

Na długo przed przyjazdem do Irlandii otrzymałam dane dostępowe do szkolnego serwisu internetowego. Jest to platforma służąca do komunikacji ze szkołą oraz narzędzie do samokształcenia  ucznia. W systemie tym udostępniono mi do rozwiązania obowiązkowy test. Jego celem było określenie mojego poziomu znajomości języka.

Szczerze mówiąc... byłam przerażona. W ciągu ostatnich tygodni ogromna satysfakcja z powodu zakwalifikowania naszego wniosku przez Narodową Agencję ustępowała zmęczeniu, a nawet zniechęceniu. Okazało się, że spełnienie niezbędnych procedur, pozyskanie wymaganych dokumentów, uruchomienie środków, aby móc opłacić kursy językowe, przeloty czy ubezpieczenia było żmudną walką z biurokracją.

Za nami długie miesiące wielu wrażeń, odkryć i rozwoju.
Wszyscy czujemy, że dużo się nauczyliśmy, wzbogaciliśmy nasz warsztat pracy, nawiązaliśmy cenne kontakty. 

Każdy etap pracy nad projektem (wnioskowanie, przygotowania, mobilności, upowszechnianie, raportowanie) wymagał od nas nakładów pracy, czasu, współpracy, cierpliwości i kreatywności.
W sytuacjach trudnych zawsze mogliśmy liczyć na pomoc Narodowej Agencji i Działu Prawnego Centrum Edukacji Artystycznej.

Nasze głowy są pełne nowych pomysłów. Nauczyliśmy się, że można i warto realizować ciekawe pomysły edukacyjne. Poczuliśmy moc. Niewątpliwie pierwszy projekt Erasmus+ jest początkiem naszego dalszego rozwoju. 

Początek roku szkolnego to dla naszego zespołu czas podsumowań prac projektowych. Piszemy analizy, uzupełniamy dokumentację, tworzymy raport, który zakończy projekt "Muzyczny Klucz do Europy".

Rozliczamy się z działań, które zrealizowaliśmy.

To duża odpowiedzialność - od jakości naszej pracy zależy ostateczne rozliczenie środków, jakie zostały przyznane szkole przez Narodową Agencję.

Praca nad raportem to także analiza podjętych działań, zestawienie planów z efektami ich realizacji. 

Odpowiadamy na liczne pytania raportowe z poczuciem satysfakcji - mamy przeświadczenie dobrze zrealizowanego zadania :)

 

O naszym projekcie opowiadamy wszędzie i wszystkim. Zorganizowaliśmy spotkania dla rady pedagogicznej i dla rodziców, podczas których zaprezentowaliśmy projekt, odpowiedzieliśmy na liczne pytania i - mamy nadzieję - zachęciliśmy kolejne osoby do udziału w tego typu inicjatywach.

W piątek, 12 stycznia 2018 r., czworo uczestników naszego projektu brało udział w Ogólnopolskim Dniu Informacyjnym Programu Erasmus+, który odbywał się na stadionie PGE Narodowy w Warszawie.

Z całej Polski do stolicy przyjechali zarówno ci, którzy byli już beneficjentami programu, jak i te osoby, które są zainteresowane skorzystaniem z jego oferty.

Erasmus+ jest programem Unii Europejskiej. Koncentruje się na wspieraniu rozwoju edukacji, szkoleń, a także działań młodzieżowych oraz sportowych. Program jest przygotowany na lata 2014  - 2020.

Inicjatywa to od 30 lat wspiera rozwój i współpracę w dziedzinie edukacji w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Jej idee i działania są kontynuacją wcześniejszych programów, jak chociażby: „Uczenie się przez całe życie”, „Młodzież w działaniu”, Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink.

Budżet przeznaczony na 7 lat działalności programu wynosi 14,7 mld euro.


Projekt "Muzyczny klucz do Europy" jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.

Treść strony internetowej odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów
i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+
nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.