NAUKA PRZEZ ZABAWĘ - gra „BUZZED OUT”

Jest to odmiana kalamburów słownych.

Kolejna gra, w której emocji jest mnóstwo.
Ćwiczy refleks i precyzję wypowiedzi. Trzeba słuchać uważnie, myśleć logicznie, współpracować w grupie i działać pod presją czasu.


Zasady gry

  • Przeciwko sobie grają 2 zespoły 3-4-osobowe.
  • Gra składa się z rund.
  • W każdej rundzie zespoły delegują speakera, którego rolą jest opisanie hasła.
  • Między speakerami kładziemy stos kart odwróconych hasłami do dołu.
  • Na każdej karcie znajduje się około 8-10 haseł. Hasła są różnej trudności, mogą się składać z więcej niż jednego wyrazu i pochodzić z różnych kategorii.
  • Czas trwania każdej rundy jest losowy (np. od 30 do 120 sekund). Gracze nie wiedzą, ile czasu trwa aktualna runda.
  • Przebieg rundy:
    • włączamy losowy czasomierz,
    • speaker jednego z zespołów bierze kartę z wierzchu stosu, wybiera dowolne hasło i opisuje je swojej grupie,
    • grupa stara się jak najszybciej odgadnąć hasło; nie może zadawać żadnych pytań!
    • jeżeli grupa ma problem z odgadnięciem hasła, speaker może zacząć opisywać inne hasło z karty (trzeba tylko pamiętać, że przeciwnicy słuchają wszystkich opisów),
    • jeżeli grupa zgadnie hasło, tą samą kartę przejmuje speaker drugiego zespołu, wybiera inne hasło (które do tej pory nie zostało odgadnięte) i opisuje je swojej grupie,
    • wymiana kart trwa aż do końca czasu,
    • grupa, której speaker ma w ręku kartę z hasłami w momencie zakończenia czasu, przegrywa rundę.
  • W kolejnej rundzie speakerami są inni członkowie zespołów.
  • Kolejną rundę rozpoczyna speaker drużyny przeciwnej.
  • Gra kończy się po ustalonym czasie (np. 30 minut) i wygrywa ta drużyna, która zebrała mniej kart. 

Kilka przemyśleń końcowych:

  • Grę „BUZZED OUT” można wykorzystać do powtarzania definicji pojęć (np. własności figur geometrycznych).
  • Jest to też ciekawa forma integracji czy nagrody za makaron :)
  • Ja do tej gry używałam kart z planszówki o nazwie „Activity COMPACT” – świetnie się sprawdzała w klasach 4-6 szkoły podstawowej.

Ogromne emocje wywołuje w grze presja czasu – uczestnicy nie wiedzą, jak długo mogą jeszcze mieć kartę. Dzięki pomocy mojego męża - programisty, możemy używać losowego czasomierza zamieszczonego na stronie: https://matematyka.fork.pl//bomb.html#5:15
(jego konfigurację opiszę osobno).

 

 Źródło obrazka: wildtide.co.uk


Projekt "Muzyczny klucz do Europy" jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.

Treść strony internetowej odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów
i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+
nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.