Zacznę może od kwiatów z Edynburskiego Królewskiego Ogrodu Botanicznego dla wszystkich Koleżanek i Kolegów Nauczycieli w Polsce, a przede wszystkim pracujących w naszej Szkole na Sosnowej.

Jak wiadomo, Dzień Komisji Edukacji Narodowej przypadł w tym roku w sobotę, więc nie mogłem świętować go w szkole, gdyż w soboty i niedzielę Edinburgh School of English jest nieczynna. Ale za to od poniedziałku do piątku dzieje się tu całkiem dużo.

Szkoła pracuje wyłącznie z osobami z innych krajów, które przybywają z całego świata. Na moim kursie obecni są studenci, bo tak tu o nas mówią, z: Polski, Niemiec, Austrii, Francji, Włoch, Turcji, Arabii Saudyjskiej, Chin, Chile, Kolumbii oraz Szwajcarii. Celowo podaję kraj Helwetów na ostatnim miejscu, bo jest ich najwięcej, można wręcz mówić o szwajcarskim najeździe na Edinburgh School of English, zwłaszcza w drugim tygodniu mojego pobytu, kiedy to pojawiła się kilkudziesięcioosobowa grupa młodzieży z kantonów niemieckojęzycznych.

Zajęcia rozpoczynają się o 8.45 od wspólnego spotkania w głównym, wielofunkcyjnym pomieszczeniu szkoły (sala wykładowa, miejsce odpoczynku i spotkań towarzyskich, bar kawowy).

Piętnastominutowy rozruch (Plenary Session), na tematy natury ogólnojęzykowej, a potem już zajęcia w grupach. Ciekawym pomysłem jest rezygnacja z numeracji sal i zastąpienie jej nazwami krain Szkocji; ja najczęściej przebywam w Skye, a więc, rzec można, na najsłynniejszej szkockiej wyspie.

Lekcje prowadzone są przez kilku lektorów, którzy również wymieniają się między sobą grupami. Każdy z nich prezentuje inną osobowość, temperament, metodykę prowadzenia zajęć, czy wreszcie sposób mówienia.

Trzeba się więc szybko przestawiać, ale za to nudno to nie jest, oj nie jest. Nie tylko z powodu tych zmian, lecz przede wszystkim z uwagi na wysoki poziom, wymagania, konsekwencję i punktualność naszych nauczycieli. Do tego są bardzo mili, cierpliwi i bardzo spostrzegawczy.

Program zajęć ułożony jest w kilka bloków tematycznych: Spoken Performance Workshop; Gramar, Logic and Rhetoric; Comprehension, Vocabulary and Precis; Team Project; Composition and Text Analysis; Mentored Dissertation. Pomiędzy nimi przerwy, podczas których odbywają się najciekawsze rozmowy. Warto dodać, że tak na zajęciach jak i podczas przerw, lektorzy pilnują, aby rozmawiać wyłącznie po angielsku.

Edinburgh School of English jest bardzo dobrze wyposażona, we wszystko co potrzebne do nauki języka. Studenci mogą korzystać z biblioteki, fono- i wideoteki, komputerów, 

drukarek, ksero, a także, co szczególnie ważne w zacieśnianiu kontaktów towarzyskich podczas przerw, z bezpłatnej kawy i herbaty.

Oprócz obowiązkowych zajęć w szkole prowadzony jest też Social Programme – wieczorne spotkania i wyjścia edukacyjne dla chętnych (zwiedzanie, projekcje DVD itp.).

Szkoła jest więc ze wszech miar godna polecenia, zwłaszcza, że znajduje się w tak pięknym i interesującym mieście – w następnym odcinku przyjdzie zatem pora na krótki opis Edynburga i okolicy.


Projekt "Muzyczny klucz do Europy" jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.

Treść strony internetowej odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów
i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+
nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.